Ferrari 550 en 575

Ferrari 550 en 575 In 1996 introduceerde Ferrari een nieuw model; de 550 Maranello. Hij heeft als afstammeling van de Testarossa behoorlijk wat te bewijzen. En is het een goede concurrent voor merken als Lamborghini, Porsche en Aston Martin? Een V12 voorin met 485 pk zorgde voor een hoog sportiviteitsgehalte, maar door de luxe in het interieur en de grote kofferruimte is het ook een echte 'cruiser'. De naam 'Gran Turismo' komt goed tot zijn recht. Je zult merken dat de 550 zich onderscheidt van de andere merken, doordat het een mix is van snelheid én stijl. Als we een directe concurrent uit die tijd moeten aanwijzen zal een Aston Martin DB7 het dichtst in de buurt komen.

Zes jaar later komt Ferrari met een opvolger; de 575M Maranello. De verschillen met de voorganger 550 lijken op het eerste gezicht minimaal, maar na wat deskundige blikken zul je een wereld van verschil ontdekken. De 550 is veel meer op luxe en comfort gericht, waar de 575M juist weer op snelheid en kracht is gebaseerd. Ook zijn er van beiden modellen cabrio-versie's ontwikkeld, wat valt dáár over te vertellen?

Ferrari 550 Maranello

In 1996 introduceerde Ferrari een nieuwe Gran Turismo sportauto: de Ferrari 550 Maranello. De auto is vernoemd naar de stad van Ferrari en het Scuderia Ferrari F1 team; Maranello. De 550 Maranello heeft een 485 pk sterke 5,5 liter V12 motor. De 550 was na de Daytona de eerste Ferrari met een V12 motor voorin. Het was destijds weer eens wat anders dan de 'schreeuwerige' Ferrari 348 en 355. De 550 onderscheidt zich van de andere modellen doordat het een prima auto is voor lange afstanden en waarmee ook prima rustig mee kan worden gereden.

Door het efficiënte en luxe interieur is de 550 een sportauto die heel goed voor dagelijks gebruik kan functioneren. Door het achterwegen laten van een vervelend klein achterbankje is er een extra grote kofferruimte. Er is zelfs genoeg plaats voor een complete set golf clubs! De Ferrari 550 Maranello heeft een topsnelheid van ongeveer 300 km/uur en doet de 0-100 in slechts 4,4 seconden!

Ferrari 550 Barchetta

De Ferrari 550 Maranello is op verzoek van Di Montezemolo door Pininfarina onthoofd ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van het bedrijf. En omdat het resultaat de verwachtingen van Di Montezemolo zelfs overtrof, besloot hij deze Maranello 'Barchetta Pininfarina' te noemen. Overigens is het niet zo simpel als 'even een Maranello door de guillotine jagen'. Veelal zijn cabrio's zwaarder dan de auto waar ze van zijn afgeleid, de carrosserie moet namelijk aanzienlijk verstevigd worden om het gemis van de stijfheid die een dak brengt, op te vangen.

De Barchetta Pininfarina is echter exact even zwaar (1690 kilo) als de Maranello. De voorruit is nieuw ontworpen en voorzien van een metalen buis om een koprol op te kunnen vangen. Dat doet hij in samenwerking met de twee met leer beklede rolbeugels achter de inzittende. Fraai detail is de raamstijl maar voor een deel in de kleur van de carrosserie gespoten is, waardoor de voorruit nog lager lijkt. Motorisch is de Barchetta Pininfarina gelijk aan de 550 Maranello: 485 pk dus, goed voor een top van 300 km/u en een 0 "“ 100 in 4,4 seconden. Laat het spaarvarken maar heel want de Barchetta Pininfarina werdt alleen in beperkte, genummerde en door Sergio Pininfarina gesigneerde oplage gemaakt.

Ferrari 575M Maranello

In 2002 was de opvolger van de 550 Maranello geboren: de 575M Maranello.
Waarom die 'M' achter 575 denk je? Die staat voor 'Modificata', Italiaans voor 'modification' ofwel een veranderd model. De 575M kreeg een 5,75 liter V12 met 515 pk, 30 pk meer dan zijn voorganger de 550. 0-100 gaat in 4,9 seconden, iets minder dan de 550 dus, maar de topsnelheid ligt wel beduidend hoger: 325 km/uur. De 575M Maranello onderscheidt zich van de 550 door een beschaafde (smallere) grille (waar de 550 nogal een grote 'lachebek' had), de velgen zijn sportiever, op de 550 zit een andere handgreep op de kofferbak en de handgrepen in de deuren zijn anders. Het interieur onderging ook een 'update' en werd iets verfrist. Ook zijn er minder opvallende verschillen; zoals grotere remschijven op de 575.

Als je de Ferrari nog niet sportief genoeg vind heeft Ferrari ook nog een speciaal sportpakket voor je: het GTC-handling package. Het GTC pakket beschikt over aangepaste remschijven; geperforeerde. Deze vind je ook terug op de 360 Challenge Stradale, F430 en "“natuurlijk- de Enzo. De nieuwe remmen zijn, net als de versnellingbak van de 575 en 575 GTC, gebaseerd op technieken uit de Formule 1. Om de 575 een nieuw paar schoenen te geven heeft Ferrari de GTC unieke 19 inch velgen geschonken (te herkennen aan een soort van klinknagels rondom).
Ferrari 575 Superamerica

De Ferrari 575 Superamerica is de open variant van de Ferrari 575M Maranello. Ook van de Ferrari 550 Maranello was al eens een open variant, namelijk de 550 Barchetta. Al is de 575M Maranello slechts een verbeterde versie van de 550 Maranello en zijn de uiterlijke verschillen tussen de twee klein, de 575 Superamerica en 550 Barchetta lijken echter maar weinig op elkaar. De oude spyder had nog een conservatieve dakconstructie. De Ferrari Superamerica is voorzien van een opklapbaar dak waarvan het patent ligt bij het Italiaanse designhuis Fioravanti. Ferrari heeft het dak Revocromico gedoopt. In 10 seconden kan de auto van dicht naar open worden getransformeerd.

Het dak is van koolstofvezel en neemt in ingeklapte toestand geen bagageruimte weg. Het glazen achterraam klapt niet met het dak mee; het dient in geopende toestand als windvanger. Met de Superamerica herleeft het "targadak" bij Ferrari.

Dak met 5 kleuren

De inzittenden kunnen, wanneer het dak dicht is, zelf kiezen hoeveel licht er in het interieur valt. Het dak kan 5 tinten aannemen. In minder dan een minuut kan het transformeren van volledig ondoorzichtig tot transparant.

Technisch is de Superamerica vrijwel gelijk, al heeft de Superamerica door een aangepast uitlaatsysteem 540 pk (de 575 komt tot 515 pk). De topsnelheid van de exclusieve cabrio ligt op de 320 km/u. De 575 Superamerica is, net als de 550 Barchetta gelimiteerd. De Superamerica heeft een oplage van 559 stuks die zijn geproduceerd in 2004 en 2005. Het is niet de eerste keer dat Ferrari de naam Superamerica gebruikt. In de jaren'50 en '60 was dit de benaming voor uiterst exclusieve en snelle versies van Ferrari. Deze hadden dan ok niet de 3 liter V12 aan boord maar vaak opgevoerde V12's met meestal een cilinderinhoud van rond de 5 liter. De Ferrari 400 Superamerica was zo'n Ferrari.

Door Patrick en Koen

Reageer hier!

{getPoll id=news.weblog_poll}

  • Spots
  • Te koop
  • Nieuws
  1. Alle spots vanaf deze datum
  2. ...
    • Suggestion 1
  3. ...
    • Type 1
  4. ...
    • Locatie 1
  5. ...
    • Plaats 1
  1. ...
  2. Eerste keer gespot in een plaats Eerste keer gespot in een plaats
  3. Eerste spot ooit van een autoEerste spot ooit van een auto
  4. Meest bekeken spotsMeest bekeken spots
  5. Gumball 3000Gumball 3000 spots
  6. Spot van de dagSpot van de dag
  7. SpyspotsSpyspots
  8. Mat Chroom
+ Meer filters Zoeken
  1. ...
    • Suggestion 1
  2. ...
    • Type 1
  3. ...
    • Locatie 1
  4. ...
    • Plaats 1
  1. Tot
  2. Tot
  3. Tot
+ Meer filters Zoeken

Gerelateerd nieuws

Best gelezen

Iets opmerkelijks gezien? Tip ons
Volgende Vorige

Meer artikelen:

Reacties op dit artikel

Nog geen reacties geplaatst...
close