Ferrari 250 GT Lusso heeft rendez-vous met Parijs

  • Jaap
  • 16-08-2015 19:57
  • 776
  • 4

Ferrari 250 GT Lusso heeft rendez-vous met Parijs

Een klassieke Ferrari in de straten van Parijs, het zal menig autoliefhebber een déjà vu opleveren door het legendarische 'dashcam avant la lettre' filmpje van Claude Lelouche. In die film verzorgde een Ferrari 275 GTB de magische soundtrack. De 250 GT Lusso die we vandaag zien is echter ook geen vreemde van de Franse hoofdstad, 53 jaar geleden werd dit model namelijk voor het eerst officieel voorgesteld aan het publiek op de autosalon die de stad rijk is.

In de voor veel autoliefhebbers bekende korte film 'C'était un rendez-vous' van Claude Lelouche is te zien hoe een Ferrari 275 GTB in alle vroegte door de straten van Parijs gumt ten einde diens bestuurder op tijd af te leveren aan de trappen van La Basilique du Sacré Cœur de Montmartre alwaar als ware het vanzelfsprekend 'Fröken Sverige' 1968 Gunilla Friden hem elegant de trappen oplopende tegemoet treedt.



Stiekem zijn de beelden overigens gemaakt met behulp van Claude's eigen Mercedes 450 SEL 6.9 en is het geluid van de Ferrari er achteraf overheen gesynchroniseerd, maar daar moeten we het eigenlijk niet over hebben. Een leuke anekdote is wel dat na het stukje waar de auto door een tunnel rijdt en hard een blinde bocht induikt een man geposteerd was met een radio die een gil zou geven als de weg niet vrij was. Achteraf bleek deze radio niet goed te werken…

Het subject van de foto's van vandaag is echter niet de 275 GTB, maar diens beeldschone voorganger, de Ferrari 250 GT Lusso. Van de laatste telg aan Ferrari's legendarische 250 modelreeks werden er in 1963 en 1964 in totaal 351 exemplaren gebouwd door Scaglietti. Het beoogde doel van de Lusso was om meer luxe te bieden dan de 250 GT SWB, maar om daarbij wel sportiever te zijn dan de 250 GTE.

Het door Pininfarina ontworpen prototype beleefde haar debuut op de auto salon van Parijs in 1962 en het design oogstte meteen veel lof vanwege de klassiek sportieve lijnen en slanke dakstijlen die de auto een zeer elegante look geven. Het productiemodel dat ongeveer een jaar later op de markt kwam week dan ook nauwelijks af van het prototype, met als opvallendste wijziging de achterlichten die aan beide kanten uit één ronde lamp bestonden in plaats van de dubbele ronde lampjes aan weerszijden op het prototype. Onder andere Steve McQueen was onder de indruk en ging voor dit bruine exemplaar.

Ferrari 250 GT Lusso heeft rendez-vous met Parijs

Net als de andere modellen uit de 250 reeks heeft de GT Lusso de iets minder dan drie liter grote 'Colombo V12' onder de welgevormde motorkap. Elke cilinder heeft dus een inhoud van ongeveer 250 cc, vandaar de typeaanduiding 250. Ook vandaag de dag hanteert Ferrari soms nog deze manier van naamgeving, deel de 3.9 liter grote V8 van de 488 GTB maar eens door acht. In de Lusso die niet in eerste instantie bedoeld was voor het betere circuitwerk levert het blok 240 pk, minder dus dan bijvoorbeeld de 300 pk die de 250 GTO ter beschikking heeft. Maar ach, om een beetje gedistingeerd door La Dolce Vita rond te toeren met miss Sweden aan je zijde is die 240 pk ook ruim afdoende.

Stel, we gooien even de triviale zaken van als budget en doorverkoopwaarde en onderhoudskosten et cetera het raam uit. Je mag één auto uitkiezen, maar het is de enige auto die je hebt tot het einde van je leven…

Ferrari 250 GT Lusso heeft rendez-vous met Parijs

Reacties op dit artikel