Exoot onder de loep: Bristol Fighter

  • Gerjon
  • 11-09-2013 16:03
  • 1277
  • 3

Exoot onder de loep: Bristol Fighter

Eerder zagen we in de rubriek Exoot onder de loep al een aantal auto's uit Engelstalige landen. Sterker nog, alle recente artikelen uit deze rubriek komen uit deze landen. Eén van deze auto's is een mengelmoesje van Britse en Amerikaanse elementen, namelijk de Hennessey Venom GT. Ook vandaag zoomen we in op zo'n mengelmoesje. De auto die we van wat dichterbij bekijken komt uit de Britse stad Bristol. We bespreken de Bristol Fighter.


Geschiedenis
In de jaren '90 ging het slecht met het Britse merk. Dit was de reden dat er een model moest komen dat zo goed zou verkopen, dat het Bristol van de ondergang zou redden. Dit was wat de Bristol Blenheim moest gaan doen. Dit model stelde echter teleur, waardoor er een nieuw model moest komen om Bristol te redden van de ondergang, voor zo ver dat nog mogelijk was. Dit model was de Bristol Fighter. Doordat de Bristol Fighter korter, smaller en lichter is dan de meeste concurrenten, zou hij een goed alternatief moeten zijn voor deze concurrenten. Met zijn kleine afmetingen is hij makkelijk te manoeuvreren en met zijn hoogte biedt hij ook plaats voor de langere inzittende, iets wat veel andere supercars niet kunnen bieden. De meest recente modellen, de Bristol Fighter en Blenheim, zijn niet meer in productie. Deze auto's worden namelijk sinds het faillisement van Bristol, op 3 maart 2011, niet meer gebouwd. Ruim een maand later werd het merk opgekocht door het bedrijf 'Kamkorp', dat ook eigenaar is van andere merken, zoals de Frazer Nash-groep.

Exoot onder de loep: Bristol FighterPrestaties
Wellicht is de Bristol Fighter bij sommigen niet bekend. Niet gek, er verschenen pas negen exemplaren op Autogespot. Deze Britse supercar werd gepresenteerd aan het publiek in 2004. De ontwerper van deze door een V10 aangedreven supercar is Max Boxstrom, een ingenieur die een tijd bij het voormalige Brabham Formule 1-team werkzaam was. De auto heeft een Cw-waarde van slechts 0,28, wat betekent dat de auto heel aerodynamisch is en daardoor weinig luchtweerstand heeft. Dit komt het verbruik en de prestaties ten goede. De Fighter is totaal gebouwd in drie versies, waarvan er nog maar één op Autogespot verschenen is. Deze versies zijn de 'standaard' Fighter, de Fighter S en de Fighter T. Alleen de standaard Bristol Fighter zien we terug op Autogespot. Alle drie hebben een V10-motor die oorspronkelijk van Chrysler afkomstig is. In aangepaste vorm zien we dezelfde motor terugkomen in de Dodge Viper en Dodge Ram SRT-10. De V10 brengt oorspronkelijk 523 pk voort, ruim voldoende om de 1540 kg van de Bristol Fighter in beweging te brengen. De snellere S-versie heeft dezelfde V10, die het echter tot 628 pk schopt. Op hoge snelheid biedt de motor zelfs 660 pk, doordat de lucht met een enorme snelheid de motor in geduwd wordt. Hierdoor kan de motor meer vermogen leveren. Beide versies zijn qua specificaties ongeveer hetzelfde: de 0-100 km/u sprint wordt afgerond in ongeveer 4,0 seconden en de topsnelheid bedraagt zo'n 340 km/u. Echt bont maakt de Fighter T het: Deze topversie is voorzien van een V10 met twee turbo's. Hierdoor komt het maximale vermogen op 1027 pk, genoeg om de Bugatti Veyron qua vermogen voorbij te gaan. De maximumsnelheid ligt boven de 400 km/u, maar is voor de veiligheid begrensd op 362 km/u. Deze auto sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,5 seconden.

Exoot onder de loep: Bristol FighterConcurrenten
De Bristol Fighter is een aparte auto. De meeste auto's die even zeldzaam zijn als de Bristol Figter zetten daar enorm bijzondere specificaties tegenover. Neem nou een merk als Koenigsegg. Net als de Bristol werden maar weinig exemplaren verkocht. Een Koenigsegg heeft echter een topsnelheid van rond de 400 km/u, iets waar alleen de Fighter T mee kan concurreren. De standaard Fighter is qua prestaties meer vergelijkbaar met een Lamborghini Gallardo, Ferrari F430 of 458 Italia, Mercedes-Benz SLS AMG of een andere gelijkwaardige supercar uit de 21e eeuw. Ook de Dodge Viper is een alternatief voor de Fighter. De motor uit de Viper is namelijk deels gelijk aan die van de Bristol Fighter. Dit geldt, zoals al bleek, niet voor de topversie van de Bristol Fighter, de Fighter T. De T biedt namelijk specificaties die vergelijkbaar zijn met die van hypercars als de Pagani Zonda of Huayra, Koenigsegg Agera of CCX(R) en Bugatti Veyron. Ook mogen we de andere Amerikaans-Engelse supercar, de Hennessey Venom GT, niet vergeten.

Herkennen
Qua uiterlijk is het niet lastig de Bristol Fighter te herkennen. Zoals al eerder bleek, is hij relatief smal en hoog voor een auto uit zijn klasse. Ook heeft hij een enorme, bolle achterruit die doet denken aan de achterruit van een Corvette. De Fighter heeft echter nog een klein extra ruitje tussen de achterlichten, net boven het kenteken. Aan weerszijden van het kenteken zien we een tweetal lampen: een achterlicht met ingebouwd rem- en knipperlicht en een achteruitrijlicht. Aan de zijkant vallen de Gullwing-deuren, in de stijl die we kennen van de Mercedes-Benz 300SL en SLS AMG, op. Hier zien we ook de opvallende zijruit waarvan alleen het onderste stukje, onder de zwarte rand, geopend kan worden. Ook valt hier de luchtopening achter het voorwiel op, dat de hitte van de motor moet afvoeren. Aan de voorkant zien we aan beide kanten van de wagen een tweetal kleine koplampjes. Op de motorkap vallen de twee welvingen op.

Exoot onder de loep: Bristol Fighter

Reacties op dit artikel