Exoot onder de loep: Volkswagen Beetle RSi

  • Mark
  • 15-03-2011 16:06
  • 4885
  • 10

Exoot onder de loep: Volkswagen Beetle RSi

Bij de meeste auto's is het duidelijk waarom ze door het merk gemaakt worden. Alleen kom je soms een model tegen waarvan je jezelf het nut af kunt vragen. In deze editie van Exoot onder de loep kijken we naar een model waarbij je je wenkbrauwen kunt fronsen. De vraag 'waarom' is een vraag die waarschijnlijk veel gesteld is aan de ontwikkelaars van Volkswagen na de introductie van de New Beetle RSi.

Vrijwel iedereen zal in zijn jeugd de films met daarin de Kever Herbie gezien hebben. Dit zal eind jaren 90 de inspiratiebron geweest voor de meest krachtige Beetle ooit. Herbie was, door zijn eigen wil, heer en meester als het aankwam op het winnen van races. In 2000 hakte Volkswagen de knoop door en een jaar later werd begonnen met de productie. Volkswagen Racing produceerde iedere maand tien exemplaren. In 2003 werd de productie gestopt nadat precies 250 exemplaren het levenslicht zagen.

De RSi wordt voortgestuwd door een 3,2 liter V6, dit is hetzelfde blok als ook in de Golf IV R32 terug te vinden is. Er zijn wel wat kleine verschillen. Zo is het blok uit de RSi door de dames en heren van de Volkswagen Racing afdeling met de hand in elkaar gezet. Ook levert het blokje "slechts" 224 pk, in tegenstelling tot de 241 pk die het levert in de Golf. In tegenstelling tot de standaard Beetle die alleen door de voorwielen aangedreven wordt heeft de RSi een ingenieus 4Motion systeem. Dit is geen permanente vierwielaandrijving, de aandrijving komt nog met name van de voorwielen af, maar als die hun grip dreigen te verliezen dan springen de achterwielen bij om ervoor te zorgen dat zo weinig mogelijk paarden verloren gaan. Dit alles resulteert in de snelste productie-Kever ooit. De 100 km/u wordt in slechts 6,4 seconden gehaald en hij stopt pas met accelereren bij 225 km/u.

Exoot onder de loep: Volkswagen Beetle RSi

Het uiterlijk van de Beetle RSi is vrij opvallend te noemen. Op het eerste oog lijkt het op een normale New Beetle met een foute spoiler, maar als je verder kijkt blijkt het toch om een speciaal exemplaar te gaan. De wielkasten zijn uitgeklopt om plaats te maken voor 18 inch OZ racewielen. Dit geeft het beestje meteen een ander uiterlijk en hierdoor wordt dit schattige Kevertje een dikke acht centimeter breder. Een "over the top"”achterspoiler moet er voor zorgen dat de achterwielen voldoende grip hebben als bochten op hoge snelheid genomen worden. Twee dikke uitlaten, die uit een sportieve achterbumper steken, laten het motorblok uitademen. Het motorblok ademt in door drie flinke luchtinlaten in de al even zo sportieve voorbumper.

Niet alleen het uiterlijk van de Beetle RSi is aangepakt, ook het interieur is grondig aangepakt. Het standaard interieurs paste natuurlijk niet bij een zeer sportieve versie van de Beetle. De stoelen werden ingewisseld voor, met rood leer beklede, carbon kuipstoelen van Recaro. Ook de instrumenten werden aangekapt, ook hier wordt gebruik gemaakt van carbon. Om de auto een echte race uitstraling te geven zijn ook de deurpanelen uit carbon vervaardigd en zijn de elektrisch bedienbare ramen zijn vervangen door aluminium raamslingers. Verder zijn er veel aluminium details in het interieur terug te vinden.

In de normale Beetle heb je al veel hoofdruimte, nu met de kuipstoelen is dat helemaal een flinke ruimte geworden. Hierdoor is het wat lastig om de radio te bedienen. De bediening van de radio is in het met alcantara beklede plafond weggewerkt. Nu is natuurlijk de vraag waar je liever naar luistert, de radio of het geluid van de V6 in combinatie met twee dikke Remus pijpen. Op de plaats waar je de radio zou verwachten vind je nu een drietal metertjes om de oliedruk, olietemperatuur en het voltage in de gaten te houden. Dit alles om de auto een zeer sportief racegevoel mee te geven.

Exoot onder de loep: Volkswagen Beetle RSiExoot onder de loep: Volkswagen Beetle RSi

Het is niet alleen uiterlijk vertoon en een dikkere motor in een standaard auto. Ook het onderstel is geschikt gemaakt om op hoge snelheid bochten te nemen. Hierdoor helt de Beetle, ondanks zijn hoge zwaartepunt, in bochten nauwelijks over. Door het verbeterde onderstel en strakkere vering stuurt deze Beetle zeer precies en ontvang je zeer veel informatie door het stuurwiel.

Volkswagen staat bekend als een autofabrikant die middenklassers voor de modale man op de markt brengt. Het lijkt daarom niet logisch om een over the top sportwagen op basis van de New Beetle te bouwen. Dit maakt het één van de meest bijzondere Volkswagens ooit, niet in de laatste plaats vanwege de gelimiteerde productiecapaciteit van slechts 250 stuks.

Exoot onder de loep: Volkswagen Beetle RSi

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag