Exoot onder de loep: het merk Ascari

  • Emil
  • 20-10-2009 17:38
  • 4616
  • 8

Exoot onder de loep: het merk Ascari

Buitenaards bruut. Maak kennis met het merk Ascari. Sinds 2000 kennen de meesten dit merk en haar modellen van het luxe raceresort Ascari Race Resort in het Spaanse Ronda. Tijd om eens de KZ1 en A10 onder de loep te nemen. Dit zijn tot op heden nog steeds de enige modellen die men heeft geproduceerd. Best interessant, een Engels merk met een Nederlandse eigenaar. Daarom vandaag in exoot onder de loep het merk Ascari!

De naam Ascari komt van de beroemde autocoureur Alberto Ascari. Ascari maakte in de jaren 50 de circuits onveilig. Ascari staat echter voor Anglo Scottish Car Industries. Het merk werd in 1995 opgericht en een team van experts begon met het ontwikkelen van de eerste sportwagen, de Ecosse. Ten tijde van de productie van de Ecosse werd het merk opgekocht door de Nederlander Klaas Zwart die tegenwoordig nog steeds eigenaar is van dit zeer exclusieve Engelse merk. Onder leiding van de heer Zwart zijn er twee modellen geproduceerd: de KZ1 en A10.

Exoot onder de loep: het merk Ascari

Van de KZ1 zijn twee versies gemaakt. De standaard versie en een R-versie waarbij de auto nóg bizarder is. De opvolger van de KZ1 is de A10, maar daarover later meer. Reden voor de ontwikkeling van de KZ1 waren de activiteiten in de racerij van Ascari. Men wilde, net zoals vele andere fabrikanten, een sportwagen maken voor de openbare weg waar zoveel mogelijk moderne racetechniek in werd gestopt. Na drie jaar volle ontwikkeling kwam de KZ1 op de markt. KZ1 staat overigens voor Klaas Zwart, je moet wat als eigenaar natuurlijk. De basis van deze bijzondere supercar is een carbon fiber monocoque wat het zowel een zeer lichte als een zeer sterke auto maakt. Voor de aandrijving dient een vijf liter V8 van BMW. Dit is hetzelfde blok dat ook de Z8 en voorganger van de huidige M5 van 400 pk voorziet. In de KZ1 is het vermogen door finetuning verhoogd met 100 pk naar 500 stuks. De Ascari KZ1 weegt zelf maar 1350 kg dus reken er maar op dat deze wagen bloedsnel is. De cijfers die men geeft spreken boekdelen. De 100 km/u wordt in minder dan vier seconden bereikt en met een topsnelheid van meer dan 200 mijlen per uur was het in 2003 één van de snelste sportauto's ter wereld.

Exoot onder de loep: het merk Ascari

Misschien is het meest fascinerende nog wel het feit dat deze auto ook nog eens van alle luxe is voorzien die de doorgewinterde supercarrijder nodig heeft. Van de tweede supercar van Ascari zijn slechts vijftig exemplaren gemaakt tegen een prijs van £235.000. Als eigenaar krijg je dan een handgemaakt, volledig naar wens in elkaar gezette supercar die qua exclusiviteit de Porsche Carrera GT en Ferrari Enzo Ferrari makkelijk overtreft. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid je wagen los te laten op het circuit in Zuid-Spanje. Je kunt het slechter treffen!

Exoot onder de loep: het merk Ascari

Als toetje voordat Ascari in 2006 de nieuwe A10 presenteerde kwam er nog een KZ1-R op de markt voor liefhebbers van geen comfort en zoveel mogelijk andere manieren om je het leven ongemakkelijk te maken. Waar de R-versie van het tweede model goed in is, is racen. Dit is de supercar die auto's als de 997 GT3 RS en Ferrari 360 Challenge Stradale lachend zoek rijdt. BMW's V8 heeft nog iets meer vermogen en door een gewichtsafname van 100 kilo is het één van de beste straatlegale racewagens die verkrijgbaar is, althans, mocht je ooit een tweedehands exemplaar tegen komen. Dan moet je alsnog diep in je buidel tasten, want goedkoop zal de Ascari KZ1-R niet zijn.

Exoot onder de loep: het merk Ascari

De opvolger van de KZ1 is de A10. Een wagen die op dit moment nog in productie is en waar er net als van de KZ1 slechts 50 van gemaakt zullen worden. Dit uiteraard op aanvraag en onder de voorwaarde dat je de kas van Ascari spekt met ongeveer €600.000. Het model A10 staat voor het tiende levensjaar van het bedrijf Ascari, vandaar de Anniversary 10. Dit model is nóg bruter en nóg sneller dan de KZ1. In slechts 2.8 seconden bereikt deze wagen de 100 km/u en hij stopt niet eerder voordat hij de 350 km/u heeft bereikt. Al dit geweld is mogelijk door het verder ontwikkelen van de motor die nu meer dan 600 pk produceert. Belangrijker is het geheel nieuw ontwikkelde bodywork en het onderstel dat nog meer racetechniek bevat. Waar je in de KZ1 ook nog wat luxe treft in het interieur is het in de A10 keihard werken en het enige waar je van kunt genieten is het geluid van een motorblok dat achter je aan het werken is. Vorig jaar zette Ascari zichzelf op de kaart door tijdens de uitzending van Top Gear nagenoeg alle supercars volledig zoek te rijden op het circuit. Met een tijd van 1.17.3 minuten moet de auto alleen de Duitse Gumpert Apollo voor zich laten.

Het merk Ascari is voor velen van jullie waarschijnlijk nog steeds een grote onbekende gezien de beperkte publiciteit die het door de jaren heen heeft gehad. Maar in de markt van supercars zullen genoeg eigenaren bekend zijn met dit merk in Engeland. Door de ligging van Marbella hebben we het geluk dat er een aantal van deze supercars zijn gespot. Mede door het prachtige circuit in Spanje kan Klaas Zwart het bedrijf blijven doorontwikkelen en over enkele jaren bestaat de kans dat er weer een nieuwe wagen op de markt gaat komen die nóg sneller en nog spectaculairder zal zijn.

Reacties op dit artikel