De 4.000 vierkante meter en de 100 uren van de Porsche 918 Spyder

  • Ruud
  • 20-01-2015 10:34
  • 438
  • 2

De 4.000 vierkante meter en de 100 uren van de Porsche 918 Spyder

De Porsche 918 Spyder is in alle opzichten een uitzonderlijke sportwagen. Dat zit hem in een (uitverkochte) totale oplage van 918 exemplaren en de hightech Plug-in Hybrid aandrijflijn met een totaal vermogen van 887 pk. Maar het begint met zijn ontstaan. Deze sportwagen wordt niet geproduceerd, maar met veel liefde en vakmanschap met de hand gebouwd. En daar horen interessante wetenswaardigheden bij.


Geen fabriek maar een ‘Manufaktur’
De 918 Spyder wordt gebouwd in een ‘Manufaktur’ in Stuttgart met een oppervlakte van 4.000 m2. In eerste instantie lijkt dit de productiefaciliteit voor high-end horloges: de uitstraling is clean, modern en toch vriendelijk met grijze vloeren en wanden en plafonds die zijn uitgevoerd in wit en ‘acid green’ - de kleur die elke Porsche met hybride-aandrijving kenmerkt.

100 vakmensen
In de Manufaktur werken in totaal 100 vakmensen aan de totstandkoming van de spectaculairste Porsche ooit. Hun leeftijden variëren van 21 tot 56 jaar en ze hebben tussen de 6 en 40 jaar ervaring. Mooi detail: elke motor wordt door één technicus gebouwd (‘one technician, one engine’).

100 uur vakmanschap
Het duurt in totaal 100 uur om een Porsche 918 Spyder te bouwen. In Stuttgart tenminste, want vooraf is al veel werk gedaan: het monocoque van met koolstofvezel versterkte kunststof wordt bijvoorbeeld aangeleverd. In het assemblageproces passeert een 918 Spyder 18 stations. Ter vergelijk: het fabricageproces van een moderne ‘normale’ auto duurt 15 tot 20 uur.

Volledig draadloos
Draadloos is in meer opzichten de toekomst. Ook in de 918- Manufaktur. Al het 918 Spyder-gereedschap wordt draadloos via Bluetooth aangestuurd. Prettig voor de werknemers: extra flexibiliteit én het gereedschap is zeer stil.

Totaal 918 exemplaren
De 918 Spyder wordt in een oplage van precies 918 exemplaren gemaakt. Inmiddels is de complete productie uitverkocht. Toch zijn er meer exemplaren: voor testdoeleinden fabriceerde Porsche 25 prototypen en acht zogenaamde 'pilot-auto’s’. Deze komen niet in omloop: ze worden vernietigd of intern opgeslagen. Soms duiken ze op in speciale exposities in het Porsche Museum.

Het filmpje hebben we al eens laten zien, maar het de wetenswaardigheden zijn best leuk om te weten!

De 4.000 vierkante meter en de 100 uren van de Porsche 918 SpyderDe 4.000 vierkante meter en de 100 uren van de Porsche 918 SpyderDe 4.000 vierkante meter en de 100 uren van de Porsche 918 SpyderDe 4.000 vierkante meter en de 100 uren van de Porsche 918 SpyderDe 4.000 vierkante meter en de 100 uren van de Porsche 918 Spyder


Reacties op dit artikel