BMW Z8 smacht naar het circuit

  • Jaap
  • 04-10-2015 11:23
  • 973
  • 8

BMW Z8 smacht naar het circuit

In 1995 was het zes jaar geleden dat bestrijder van onrecht over de hele wereld James Bond voor het laatst een schurk bij de kladden had gegrepen. Goldeneye bracht echter een einde aan het lange wachten en introduceerde niet alleen een nieuwe Bond, maar ook nieuw vervoer in plaats van de oude trouwe Aston Martin. Vervoer uit München wel te verstaan, dat was dus wel even wennen.


In het begin van de film racete 007 weliswaar nog met zijn DB5 tegen Xenia Onatopp's Ferrari F355 over de bergweggetjes rond Monaco, maar later in de film rolde James opeens Z3 roadster. Terecht of niet; velen vonden die beter passen bij 'damsel in distress' Natalya Simonova. Of het aan deze kritiek lag of niet weten we niet zeker, maar feit is dat BMW in 1997 op de Tokyo Motor Show een spannend nieuw prototype met de naam Z07 toonde. Later zou deze als Z8 een glansrol spelen als de voorlopig laatste Bond-BMW in 'The world is not enough'.

BMW Z8 smacht naar het circuit

Zowel het design als de naam van de Z07 verwees naar een andere sportieve roadster die BMW een goede 40 jaar voorheen had gebouwd, de 507. Misschien verwees de naam ook stiekem wel een beetje naar 007, of wellicht was dat een gelukkig toeval.

De 507 was een klassiek gelijnde roadster die BMW bouwde van 1956 tot 1959. De eerste keer dat ondergetekende de auto tegenkwam was in één van de avonturen van Olivier B. Bommel, het olijke geesteskind van wijlen schrijver en tekenaar Marten Toonder. Als het geheugen nog klopt reden in dit avontuur twijfelachtige sujetten uit de zelfkant van de maatschappij Bul Super en Hiep Hieper in een niet met naam en toenaam benoemde sportwagen. Op de bijgaande tekeningen was echter duidelijk te herkennen dat deze twee lieden die zich pleegden bezig te houden met 'superzaken' zich bewogen in wat naar later bleek een BMW 507 te zijn. Helaas is een plaatje hiervan nu onvindbaar, dus om deze anecdote nog een beetje relevant te maken; een plaatje van het vervoer van heer Olivier zelf, de oude schicht.

BMW Z8 smacht naar het circuit

Sprekende over 'superzaken', die deed BMW toentertijd zeker niet met de 507. De auto die oorspronkelijk bedoeld was om het marktsegment onder de Mercedes 300SL te bedienen werd een flinke financiële flop. De hoge productiekosten van de roadster met diens 3,2 liter V8 zorgden ervoor dat de beoogde prijs van 5.000 dollar uiteindelijk terecht kwam op 10.500 dollar, ongeveer net zo hoog als de prijs van de 300SL. Die laatste had weliswaar twee cilinders minder maar wel veel meer vermogen. Van de verkoopdoelstelling kwam dan ook niks terecht en uiteindelijk bleef de teller steken op 254 gebouwde exemplaren. Ter vergelijking; van de 300SL werden niet minder dan 1.400 coupé's en 1.848 roadster's verkocht.

BMW Z8 smacht naar het circuit

Na deze teleurstellende productierun kreeg de 507 na verloop van tijd alsnog de waardering die de auto verdiende. Dat kon eigenlijk ook niet anders, bevrijd van de loden last die de hoge nieuwprijs en de hevige concurrentie van de dag vormden bleef een klassiek gelijnde stijlvolle roadster over met een achtcilinder onder de kap. Wie wil dat nou niet.

BMW Z8 smacht naar het circuit

Raar was het dan ook niet dat BMW bij het ontwikkelen van een nieuwe roadster boven de Z3 terugkeek naar haar verleden. Het resulterende retro design van Henrik Fisker dat tot stand kwam onder onder de bezielende leiding van de vaak verguisde Chris Bangle was een voltreffer. Het werd dan ook grotendeels onaangepast overgenomen voor het uiteindelijke productiemodel genaamd Z8 dat in 1999 op de markt verscheen en door 007 tussen de jaknikkers van het pittoreske Bakoe gestuurd werd op weg naar Elektra King. Was een Aston Martin DB7 passender geweest? Misschien. Hebben we die dan ook gemist? Niet per se. Missie geslaagd dus voor BMW. Misschien dat ze daarom tegenwoordig meer hebben met onmogelijke missies dan met 007 in München…



Dan naar het exemplaar dat we vandaag zien, dat ons enigszins in vertwijfeling brengt. We zien namelijk een donkerblauwe Z8 met wielen van Alpina, maar is het een nou een Alpina V8 Roadster of is het een 'gewone' blauwe Z8 met Alpina wielen? Van de 5.703 gebouwde Z8's waren er namelijk 555 Alpina's. Deze versie was in vergelijking met de standaard Z8 wat meer afgestemd op cruisen, zo maakt de handgeschakelde zesbak plaats voor een automatische vijfbak, zit er onder de kap niet de 400 pk sterke S62B50 V8 uit onder andere de E39 M5 maar de iets zwakkere en minder hoogtoerige M62B48 en is de vering en demping wat softer. We vermoeden dat het hier niet om de Alpina variant gaat, al was het maar omdat de meeste hiervan in Amerika zijn geleverd, maar zonder foto's van het interieur kunnen we dat niet met zekerheid stellen.

Locatie van de spot is Nürburg. Op de achtergrond ontwaren we zelfs BMW M Testcenter Nürburg. Geen slechte plek voor snel metaal uit München lijkt ons. Om als sportwagen de wereld te veroveren is het tegenwoordig weliswaar niet meer voldoende om alleen een snelle tijd neer te zetten op de Nürburgring, maar het is wel een goed startpunt om mee te beginnen.

BMW Z8 smacht naar het circuit

Reacties op dit artikel