BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7

  • Max
  • 12-02-2016 08:36
  • 711
  • 1

BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7

Toch wel verbazingwekkend. Je zet als gerenommeerde autofabrikant een hele mooie zakensedan neer in het topsegment en vervolgens presenteert een (overigens even gerenommeerde) tuner er eerder een snelle variant van dan jij. Het antwoord van BMW op de Alpina B7 kon natuurlijk niet uitblijven: de M760Li xDrive.


BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7

We hebben er lang op moeten wachten: een 7-serie die de M-badge mag dragen. Wordt de grote, zware 7-serie daar dan ook echt een sportwagen van? Natuurlijk niet, de M-badge op de M760Li houdt onder meer in dat je er standaard een M-aerodynamicapakket en 20-inch M-jetsers bij krijgt. Wat had je dan verwacht? De M760Li zal met zijn Executive Drive Pro-onderstel en Active Steering heus nog wel een bocht om willen, maar echt sportief zal het nooit worden. Hoeft ook niet, kopers van dit soort auto’s zijn daar helemaal niet naar op zoek. Zij willen alleen het beste van het beste en de M760Li zal dat zonder twijfel leveren.

BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7

Waar de M-badge zich wellicht meer laat gelden is onder de kap. Tot onze grote blijdschap treffen we daar nog steeds een twaalfcilinder aan. In ons land is de vraag naar dergelijke motoren door de milieulobby misschien sterk afgenomen, maar in landen als China en Rusland smullen ze ervan. De motor in de M760Li kenden we natuurlijk al, de 6,6 liter V12 is ook terug te vinden bij Rolls-Royce. BMW geeft echter aan dat de motor vernieuwd is omdat hij nu is voorzien van TwinPower Turbo-technologie, courtesy of BMW M. De motor levert 600 pk en 800 nm koppel, waarmee de 7 qua vermogen tussen de Rolls-Royce Ghost en Wraith wordt gepositioneerd. 0-100 geschiedt mede dankzij de vierwielaandrijving in 3,9 seconden en de topsnelheid is begrensd(!) op 305 km/h. Ongelofelijk dat het kan in een luxe limousine anno 2016.

BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7

Prijzen voor de M760Li xDrive zijn nog niet bekend, maar reken er maar op dat hij ver boven de 2 ton zal gaan kosten. Ben je niet zo’n fan van al die M-badging op je auto en ga je liever iets anoniemer door het leven? Dat kan ook met het ‘V12 Excellence’-pakket. Alle M-goodies worden dan van de auto af gehaald zodat het geheel wat discreter overkomt, te zien op onderstaand exemplaar. Uiteraard krijgen we nog meer zien van de M760Li op de Autosalon van Genève. We zijn heel benieuwd hoe deze auto zich straks op de weg verhoudt tussen de Audi S8 Plus en de Mercedes S63/S65 AMG!

BMW M760Li xDrive: BMW’s antwoord op de Alpina B7

Reacties op dit artikel