Auto's herkennen: BMW M5

  • Pieter
  • 29-11-2013 16:04
  • 7397
  • 4

Auto's herkennen: BMW M5

De BMW M5 is een veel geziene gast op Autogespot. Er gaat geen dag voorbij of er worden er wel een paar gespot. Dat betekent niet dat het zomaar een auto is. Vooral de vorige generatie, de E60, is een geval apart met z’n 5-liter V10. Maar ook de huidige generatie, de F10, kan er wat van. Ook al is deze zwaarder, hij is sneller dan z’n oudere broer. Dit alles doen beide generaties nogal subtiel. Hierdoor is het voor de spotter niet altijd even makkelijk om een M5 te herkennen. Daarom hier een uitgebreid artikel over de kenmerken van zowel de E60/E61 als de F10. Ook willen we kort ingaan op de BMW M550d.


M5 E60
De M5 E60, die inmiddels alweer een paar jaar met pensioen is, volgde in 2006 de M5 E39 op. Terwijl de M5 E39 het met een V8 deed zette BMW bij de E60 in op een atmosferische V10 met 507 pk. Deze M5 is van een afstand niet makkelijk te herkennen. Zeker als je alleen de voorkant in het zicht hebt is het lastig om te zien of het om een ‘echte’ gaat. Aan de voorkant is de M5 E60 te herkennen aan de agressieve voorbumper en de spiegels. De spiegels zijn ronder dan de normale 5-serie. De voorbumper wordt nog al eens door elkaar gehaald met de voorbumper van een 5-serie met M-pakket, ook al zit er verschil in. Je kunt het beste letten op de mistlampen. Een M5 heeft die namelijk niet, een 5-serie wel.
Achter beide voorwielen vindt je op de M5 het bekende roostertje met daarin het M5-logo. Ook heeft de M5 andere zijskirts met een soort bolling erin. Elke M5 staat standaard op 19” M-wielen. Hier moet je vooral niet op afgaan, aangezien deze wielen optioneel waren voor de normale 5-serie.

Auto's herkennen: BMW M5

De achterkant wordt natuurlijk gekenmerkt door de vier uitlaatpijpen onder een andere achterbumper. Naast de uitlaten is de M5 ook te herkennen aan de andere kofferklep. De ‘uitsnede’ waar het kenteken zit is kleiner en iets dieper. Op een 5-serie zit rechts van het kenteken een sleutelgat. Op de M5 zit deze er niet.

Auto's herkennen: BMW M5

Voor echte zekerheid kun je altijd nog een blik werpen in het interieur. Hierin zijn ook nogal wat verschillen te vinden met de normale 5-serie. De tellers zijn bijvoorbeeld anders. De snelheidsmeter van een 5-serie loopt tot 260 km/h, die van een M5 tot 330. In de onderste spaak van de het stuur zit een klein M-logo en de binnenrand van het stuur is gestikt in rood-blauw. In de middenconsole staat een klein pookje met daarop een M-logo. Naast deze pook bevinden zich drie knoppen om de rijeigenschappen te veranderen.

Auto's herkennen: BMW M5

M5 E60 2007
In 2007 kreeg zowel de 5-serie als de M5 een kleine facelift. De verschillen zijn van veraf niet duidelijk te zien maar ze zijn er wel en we willen ze graag toelichten.
We beginnen vooraan: daar zit het verschil ‘m in de koplampen. Het beste kun je de afbeelding hieronder er bij houden om te snappen wat we bedoelen. De ‘latjes’ aan de zijkanten van de koplampen zijn nieuw. De pre-facelift M5 had mat glas daar. Ook nieuw is dat deze latten doorlopen in het uiterste puntje van de koplampen. De pre-facelift had daar ‘op elkaar gestapelde’ latjes.

Auto's herkennen: BMW M5

De achterlichten zijn ook iets gewijzigd: het glas is iets helderder geworden waardoor je de techniek in de lamp beter kunt zien. Een duidelijk herkenningspunt zijn de buitenste puntjes van de achterlichten. Bij de pre-facelift M5 bestonden deze uit mat glas, bij de facelift werden deze vervangen door een stukje mat grijs kunststof met een rijtje van vier LED’s erin.

Auto's herkennen: BMW M5

M5 E61 Touring
Bij de Touring kun je uitgaan van de zelfde verschillen als de E60, alleen de kofferklep is op de M5 Touring hetzelfde als die op de normale 5-serie. De facelift is te herkennen aan dezelfde punten als die van de sedan.

Auto's herkennen: BMW M5

M5 F10
De huidige generatie, de F10, moet het met twee cilinders minder doen dan zijn broer, maar is toch een stuk sneller. BMW laat dat nu net iets duidelijker merken; deze M5 is namelijk naar ons idee net iets makkelijker te herkennen dan de vorige generatie. We zetten de verschillen op een rijtje.
Van voren zit ‘m natuurlijk het belangrijkste verschil in de voorbumper. De koelgaten zijn net iets groter en het geheel oogt agressiever dan de bumper van een 5-serie met M-pakket. Ook heeft de M5 F10 geen mistlampen, iets wat een normale 5-serie wel heeft. Ook uniek zijn de spiegels en de grille. De spiegels zijn ronder dan normale exemplaren en de spijlen in de grille zijn zwart gespoten, in plaats van verchroomd, zoals op een normale 5-serie. Op de zijkant vinden we natuurlijk een roostertje met een M5-logo erin. De M5 staat standaard op 19” M-wielen die grijs gespoten zijn. Optioneel zijn 20” M-velgen die herkenbaar zijn aan vijf ‘gespleten’ spaken. Achter de voorste velgen bevinden zich blauwe remklauwen met een M-logo.

Auto's herkennen: BMW M5

Aan de achterkant zijn de vier uitlaten het meest opvallendst en een belangrijk punt om de echtheid van de auto te bevestigen. Ook vindt je op de kofferklep een kleine spoiler.

Auto's herkennen: BMW M5

Ook het interieur verschilt in verschillende opzichten van een normale 5-serie. De snelheidsmeter loopt tot 330 km/h in plaats van 260 km/h. Onder in het stuurwiel bevindt zich een M-logo en de binnenrand van het stuurwiel is gestikt in M-kleuren (rood en blauw). De schakelpook is een klein bol pookje met een M-logo erop. Rond deze pook bevinden zich knoppen om de rijeigenschappen aan te passen.

Auto's herkennen: BMW M5

M5 F10 2014
In 2013 vond BMW het tijd om de 5-serie en dus ook de M5 iets op te frissen door middel van een kleine facelift. De verschillen met de pre-facelift M5 zijn alleen aan de voorkant echt goed te zien. Je moet daarbij letten op de koplampen. Deze zijn iets anders vormgegeven met zowel een wit randje boven als onder in de koplamp. Ook zijn de ‘ringen’ in de koplampen niet meer geheel rond maar afgeplat aan de boven- en onderkant. Een tweede verschil is te vinden in de grille. De grille is op de M5 2014 voorzien van zogenaamde ‘double kidneys’. Dit zijn dubbele spijlen die kenmerkend zijn voor alle recente M-modellen. In de rechterbovenhoek van de rechtse grille zit een klein M5-logo.

Auto's herkennen: BMW M5

Het enige verschil dat in de achterkant te vinden is zit in de achterlichten. De 3 strepen in de lichten zijn in de M5 2013 dunner en duidelijker te zien. Verder is het achteruitrijlicht kleiner geworden en zit nu in het midden van het bovenste deel van de achterlichten.

Auto's herkennen: BMW M5

M5 F10 2014 Competition Package
Tegelijk met de introductie van de facelift voor 2014 introduceerde BMW het Competition Package voor zowel de M5 als M6. Voor de M5 omvat de extra uitrusting naast een aantal nieuwe en verbeterde systemen ook een vermogensupgrade van 15 pk (wat het totaal op 575 pk brengt). Op uiterlijk gebied is een M5 met Competition Package te herkennen aan de unieke 7-spaaks velgen en zwart-chromen uitlaatspruitstukken.

Auto's herkennen: BMW M5

M5 F10 M Performance Edition
Speciaal voor Groot-Brittannië lanceerde BMW in de zomer van 2012 een special edition van de M5: de M Performance Edition. Hiervan werden 30 stuks geproduceerd die alleen geleverd werden in drie matte kleuren: rood, wit en blauw. De kans dat je er een tegenkomt is dus nogal klein, en aangezien ze alleen in Groot-Brittanië geleverd zijn, zullen ze hoogstwaarschijnlijk allemaal op Engels kenteken staan.
De M Performance Edition is niet moeilijk van de gewone M5 te onderscheiden. Aan de voorkant vinden we een geheel zwarte grille. De roostertjes op de zijkanten zijn zwart gespoten en ook de standaard 20” vijfspaaks wielen zijn zwart.

Auto's herkennen: BMW M5

Het enige verschil aan de achterkant vinden we bij de uitlaten. Deze zijn namelijk ook zwart gespoten.

Auto's herkennen: BMW M5

In het interieur is er ook het één en ander veranderd. Je kunt je het best letten op de tekst ‘BMW M Performance Edition. One of 30’. Deze kun je vinden op de decoratielijst op het dashboard, links van de middelste luchtroosters. Verder zitten er nieuwe stoelen in met een gekleurd M-logo op de hoofdsteunen, een alcantara stuurwiel en zwart gelakte decoratielijsten.

Auto's herkennen: BMW M5

M550d xDrive
Om de dieselklanten ook te bedienen introduceerde BMW in 2013 een nieuwe lijn met door M Performance aangepakte diesels. Ook de 5-serie kreeg een behandeling in de vorm van de M550d. Aangedreven door een 3-liter zes-in-lijn met maar liefst drie turbo’s is dit één van de rapste diesels die je op het moment kunt krijgen. Maar om een beetje onderscheid te houden tussen de echte M’s en de diesels heeft BMW het nogal bescheiden gehouden qua unieke kenmerken. Toch zijn er hier en daar een aantal te vinden.
Aan de voorkant kun je letten op de bumper. Die is bijna hetzelfde als die van een M-pakket van een standaard 5-serie. Het verschil zit ‘m in de plek waar op een normale 5-serie de mistlampen zitten. In plaats van mistlampen zit daar aan elke kant een chroomstreepje. Verder kun je kijken naar de spiegels. Deze zijn op de M550d matzilver gespoten. Tevens zijn de grijs gespoten velgen die je onder de M550d vindt exclusief voor deze auto. De Touring variant heeft dezelfde verschillen.

Auto's herkennen: BMW M5

Het enige verschil dat we in de achterkant vinden zijn de uitlaten. Op de M550d zijn dit twee rechthoekige zwarte exemplaren.

Auto's herkennen: BMW M5

M550d 2014
Ook de M550d en Touring kregen in 2013 een kleine facelift. Je kunt hierbij uitgaan van de zelfde verschillen in de koplampen en achterlichten als de M5 2014.
Meer verschillen kunnen we niet bedenken, maar hiermee moet het vast wel lukken een M5 of M550d te herkennen. Weet jij nog een uniek kenmerk dat hier niet genoemd is? Geef het aan in de comments, dan zetten we het er nog even bij!

Reacties op dit artikel