Audi TT-RS is weer strakgetrokken

  • Max
  • 25-04-2016 13:37
  • 741
  • 0

Audi TT-RS is weer strakgetrokken

In Engeland is gisteravond het doek van de nieuwe TT-RS getrokken. Dat deze auto eraan zat te komen wisten we natuurlijk allemaal al, maar het is mooi om hem nu eindelijk officieel onthuld te zien. Wat heeft de nieuwe TT-RS ons te bieden? Meer dan je in eerste instantie zult denken...

De nieuwe Audi TT ziet er geweldig uit. De rondere vormen van de eerste twee generaties zijn ingeruild voor scherpere lijnen, waardoor de auto een wat mannelijker uiterlijk kreeg. Doei kappersauto-imago! De TT-RS doet hier nog een schepje bovenop: de auto is één bonk agressiviteit. Het begint bij de grote luchtinlaten in de voorbumper, trekt zich door tot de opgeklopte spatborden en eindigt bij de enorme knalpijpen die onder de achtersteven gemonteerd zijn. Ook is de meest badass-TT te herkennen aan een gefixeerde spoiler, net als bij de vorige TT-RS.

Tot zover het uiterlijk, maar wat treffen we onder de kap aan? Yes! Downsizing is voor mietjes, gelukkig zit de 2,5-liter vijfcilinder turbo nog in de TT-RS. Audi had zich het er makkelijk vanaf kunnen maken door de TT gewoon hetzelfde vermogen als de RS3 mee te geven, te weten 367 pk. Maar nee, de ingenieurs van Quattro GmbH hebben zichzelf weer overtroffen: de TT-RS krijgt maar liefst 400 pk! Dit stelt de relatief kleine TT in staat om naar de 100 te sprinten in 3,7 seconden (3,9 voor de cabrio) en desgewenst door te trekken tot 280 km/h, dit natuurlijk pas na het aanvinken van de juiste vakjes op de optielijst. Audi zet de TT hiermee direct in de top van het segment neer. BMW's Z4 heeft al heel lang geen M-model meer, de SLC 43 van Mercedes-AMG is beduidend trager en de Porsche 718 mag niet in het vaarwater van de 911 komen. Good job Audi! Komt er nog bij dat de vijfcilinder een van de best klinkende motoren van de laatste jaren is.

Kortom, de TT-RS is wat ons betreft met vlag en wimpel geslaagd. We hebben nog geen Nederlandse prijs, maar reken maar dat je diep in de buidel moet tasten voor de TT-RS. Dan nog krijg je ongelofelijk veel waar voor je geld: R8-prestaties voor waarschijnlijk ongeveer de helft van de prijs. We kunnen niet wachten!

Audi TT-RS is weer strakgetrokkenAudi TT-RS is weer strakgetrokkenAudi TT-RS is weer strakgetrokkenAudi TT-RS is weer strakgetrokkenAudi TT-RS is weer strakgetrokkenAudi TT-RS is weer strakgetrokkenAudi TT-RS is weer strakgetrokkenAudi TT-RS is weer strakgetrokkenAudi TT-RS is weer strakgetrokken

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag